Četiri važne biznis lekcije Henrija Forda

M.D.
Feb 07 2022

Američki industrijalac i osnivač kompanije Ford Motor, Henri Ford, predstavlja jednog od najuspešnijih biznismena svih vremena. Njegov način rada i razmišljanja u potpunosti je transformisao automobilsku industriju, omogućivši milionima Amerikanaca da kupe svoj prvi automobil. Osim toga, njemu se pripisuju i zasluge za stvaranje srednjeg sloja američkog društva.

Iako nije izmislio montažnu traku, bio je prvi koji je iskoristio za serijsku proizvodnju automobila, čime se snižavala njihova cena koštanja, a kompaniji donela ogromno bogatstvo. Po njemu je skovan i izraz „fordizam“ koji označava masovnu proizvodnju jeftinih proizvoda u kombinaciji sa visokim platama radnika. Predanost i ljubav prema svom poslu rezultirala je brojnim tehničkim i poslovnim inovacijama koje se i dan danas primenjuju u gotovo svim industrijama, a naročito automobilskoj.

Iako je od njegove smrti prošlo više od sedam decenija, temelji na kojima je gradio kompaniju ostaju kao inspiracija za preduzetnike i poslovne ljude širom sveta. Njegovi saveti predstavljaju univerzalni priručnik kako se nositi sa poslovnim izazovima i kako iz svake situacije izaći kao pobednik. Ovo su neki od njih.

„Ne tražite mane, već tražite rešenja.“

Ovo je verovatno jedna od najcitiranih rečenica Henrija Forda, budući da se može primeniti u apsolutno svakom životnom segmentu. Ukoliko je posmatramo kroz posao, najlakše je pronaći ono što ne valja, bilo u radu, projektu, ideji, menadžeru, kolegi... Umesto toga, pametnije je energiju utrošiti u pronalaženje rešenja. Sasvim je u redu primetiti šta ne funkcioniše, ali to ne znači da sedimo skrštenih ruku jer nešto ne ide, već da moramo naći rešenje za probleme koji nas ometaju na putu do cilja.

„Kvalitet znači nešto uraditi dobro kada te niko ne gleda.“

Na društvenim mrežama često možemo videti šaljive fotografije i snimke ljudi kako se odjednom uozbilje i pretvaraju da predano rade kada u kancelariju „upadne“ šef ili bilo koji drugi nadređeni. Razlog za popularnost ovakvih sadržaja jeste taj što se mnogi u njima prepoznaju. Sudeći po Henriju Fordu, na ovakav način se ne dolazi do uspeha. Suština je da pružimo svoj maksimum i kvalitetan rad u svakom trenutku, a ne samo onda kada to neko treba da primeti. Jedino na ovaj način možemo stvoriti dobre i zdrave navike, a kvalitet koji će ih njih proisteći ne može ostati nezapažen.

„Neuspeh može biti prilika za novi početak, ovaj put puno pametniji.“

Sa neuspehom su se suočavali i najuspešniji ljudi kroz istoriju. Međutim, način na koji su se sa istim nosili izdvojili su velikane. Henri Ford je pre „Ford Motor Company“ imao dve automobilske kompanije koje su brzo došle do bankrota. To ga nije poljuljalo njegovu motivaciju i veru da svoje ideje realizuje do kraja. Učio je iz grešaka, savetovao se sa pametnijima od sebe, kontinuirano i predano radio sve do ostvarenja cilja, ali i nakon toga.

„Svako ko prestane učiti je star, bilo da ima dvadeset ili osamdeset godina.“

Ford je neretko ukazivao na važnost neprestanog učenja i usavršavanja. Pre osnivanja kompanije školovao se za pomoćnika inženjera, dok je istovremeno u kasnim večernjim časovima učio knjigovodstvo. Znao je u kom pravcu želi da usmeri svoju karijeru i na osnovu toga pravio dugoročne planove. Takođe je i često menjao poslove, verujući da je vreme da pređe na nešto izazovnije nakon što u potpunosti savlada ono na čemu je trenutno radio. Učenje nije prestalo ni nakon ogromnom uspeha koji je postigao sa „Ford Motor Company“. Bez kontinuiranog praćenja novih trendova, uvođenja inovacija, izučavanja rada konkurencije bilo bi nemoguće prilagoditi se čestim promenama na turbulentnom tržištu. Osim toga, kroz učenje se mogu izroditi nove ideje, prilagoditi ili izmeniti ciljevi i prepoznati prilike tamo gde ih drugi ne vide. Jedino na ovaj način duhom ostajete mladi, koliko god godina da imate.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik